- 2002
- Photographic paper
- Photography and Acrylic paint
- Inv. 02FP365
Helena Almeida
Seduzir [To Seduce]
If one was to analyze Almeida’s work in diachronic terms one would say that it begins with the trace, moves on to shapes and shadows, and then finally to treating the whole space. Photography, the paintings support, began by being principally figural to become progressively spatial.* The background or scene is given ever more emphasis, not to dissolve the figure but rather to enunciate its limits. This background is always the artist’s studio: in the mid 90’s, the stone floor and white walls become permanent elements in her work.
In this series, the black high-heeled shoes are more than an accessory. Just as the elegant coquetry of the gesture of lifting one’s skirt, they stand as a symbol alluding to feminine seduction – an intention clarified by the title. To this is added and the addition of a red painted spot on the left foot’s sole, a touch of dramatization and theatricality that reinforces and at the same time disturbs this choreography of minimal gestures, as though affirming that “Seduction” implies pain and sacrifice.
* “Figural” is here used in the sense of François Lyotard’s Discours, Figure, from 1974 (Discourse, Figure, translated by Antony Hudek and Mary Lydon, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011).
IC
May 2010
Type | Value | Unit | Section |
Height | 199 | cm | |
Width | 129,5 | cm |
Type | signature |
Type | date |
Type | Acquisition |
Densidade Relativa |
Lisboa, CAM/FCG, 2005 |
ISBN:972-635-169-x |
Monografia |
Helena Almeida. Pés no chão, Cabeça no Céu |
Lisboa, Edição Centro de Exposições / Centro Cultural de Belém, 2003 |
ISBN:972-8176-89-9 |
Catálogo de exposição |
Densidade Relativa |
Leonor Nazaré |
Curator: Leonor Nazaré |
27 de Outubro de 2005 a 22 de Janeiro de 2006 HALL de entrada e Piso 1 no CAMJAP |
12-8-2006 a 26-11-2006 Centro Cultural Emmerico Nunes e Centro das Artes de Sines |
A ideia de trabalhar o conceito de densidade das obras começou por surgir com a constatação de que a palavra é muito frequente nos textos de crítica de arte. O mesmo acontece com a palavra intensidade que facilmente se associa à primeira. Rapidamente se percebe que densidade pode ser sinónimo de riqueza ou de impenetrabilidade, quando não se refere mais literalmente à acumulação de elementos no espaço, por oposição ao vazio ou à rarefacção. O pensamento em torno destas variantes conduziu à percepção de que o conceito poderia ser útil no estabelecimento de um contínuo entre a matéria do pensamento e a dos corpos e objectos, neste caso, a das obras de arte. |
Pés no Chão, Cabeça no Céu |
Centro Cultural de Belém |
Curator: Centro Cultural de Belém |
19 de Março de 2004 a 6 de Maio de 2004 Galeria 1 do Centro Cultural de Belém |
Exposição sobre a obra de Helena Helmeida. |