- 2002
- Photographic paper
- Photography
- Inv. 02FP366
Helena Almeida
Seduzir [To Seduce]
This photograph is part of a series with the same title in which the black high-heeled shoes are the protagonist, as well as the floor of the studio. The artist, rather than create works specifically for a location or place, seems to affirm that the location is the studio and that the studio is her world. In that sense she works like a classical painter. She creates specific works in her own space, and refers the works she makes to the space in which she produces them, installing a process of dislocation of her own domesticity and imbuing this space of daily recognition with strangeness.
The strangeness of this image derives from the placing of the hands and feet, twisted and turned inward like a simian or a mischievous child who refuses to stand-up straight, an attitude reinforced by the fact that she is barefoot, her shoes rigorously placed in front of her feet, facing the wrong way – turned outwards – in a compositional exercise as simple as it is effective in its immediate graphic impact. To entitle this “To Seduce” is like applying yet another layer of bitter irony on the black and white surface of a work which does not aim for photography’s perfectionism but rather its clumsiness and expressiveness.
IC
May 2010
Type | Value | Unit | Section |
Width | 129 | cm | |
Height | 194 | cm |
Type | signature |
Type | date |
Type | Acquisition |
Densidade Relativa |
Lisboa, CAM/FCG, 2005 |
ISBN:972-635-169-x |
Monografia |
Helena Almeida. Pés no chão, Cabeça no Céu |
Lisboa, Edição Centro de Exposições / Centro Cultural de Belém, 2003 |
ISBN:972-8176-89-9 |
Catálogo de exposição |
Densidade Relativa |
Leonor Nazaré |
Curator: Leonor Nazaré |
27 de Outubro de 2005 a 22 de Janeiro de 2006 HALL de entrada e Piso 1 no CAMJAP |
12-8-2006 a 26-11-2006 Centro Cultural Emmerico Nunes e Centro das Artes de Sines |
A ideia de trabalhar o conceito de densidade das obras começou por surgir com a constatação de que a palavra é muito frequente nos textos de crítica de arte. O mesmo acontece com a palavra intensidade que facilmente se associa à primeira. Rapidamente se percebe que densidade pode ser sinónimo de riqueza ou de impenetrabilidade, quando não se refere mais literalmente à acumulação de elementos no espaço, por oposição ao vazio ou à rarefacção. O pensamento em torno destas variantes conduziu à percepção de que o conceito poderia ser útil no estabelecimento de um contínuo entre a matéria do pensamento e a dos corpos e objectos, neste caso, a das obras de arte. |
Pés no Chão, Cabeça no Céu |
Centro Cultural de Belém |
Curator: Centro Cultural de Belém |
19 de Março de 2004 a 6 de Maio de 2004 Galeria 1 do Centro Cultural de Belém |
Exposição sobre a obra de Helena Helmeida. |
Exposição Permanente do CAM |
CAM/FCG |
Curator: Jorge Molder |
18 de Julho de 2008 a 4 de Janeiro de 2009 Centro de Arte Moderna |
Exposição Permanente entre 18 de Julho de 2008 a 4 de Janeiro de 2009. |