• 2002
  • Photographic paper
  • Photography
  • Inv. 02FP366

Helena Almeida

Seduzir [To Seduce]

This photograph is part of a series with the same title in which the black high-heeled shoes are the protagonist, as well as the floor of the studio. The artist, rather than create works specifically for a location or place, seems to affirm that the location is the studio and that the studio is her world. In that sense she works like a classical painter. She creates specific works in her own space, and refers the works she makes to the space in which she produces them, installing a process of dislocation of her own domesticity and imbuing this space of daily recognition with strangeness.

 

The strangeness of this image derives from the placing of the hands and feet, twisted and turned inward like a simian or a mischievous child who refuses to stand-up straight, an attitude reinforced by the fact that she is barefoot, her shoes rigorously placed in front of her feet, facing the wrong way – turned outwards – in a compositional exercise as simple as it is effective in its immediate graphic impact. To entitle this “To Seduce” is like applying yet another layer of bitter irony on the black and white surface of a work which does not aim for photography’s perfectionism but rather its clumsiness and expressiveness.

 

 

IC

May 2010

 

 

TypeValueUnitSection
Width129cm
Height194cm
Typesignature
Typedate
TypeAcquisition
Densidade Relativa
Lisboa, CAM/FCG, 2005
ISBN:972-635-169-x
Monografia
Helena Almeida. Pés no chão, Cabeça no Céu
Lisboa, Edição Centro de Exposições / Centro Cultural de Belém, 2003
ISBN:972-8176-89-9
Catálogo de exposição
Densidade Relativa
Leonor Nazaré
Curator: Leonor Nazaré
27 de Outubro de 2005 a 22 de Janeiro de 2006
HALL de entrada e Piso 1 no CAMJAP
12-8-2006 a 26-11-2006
Centro Cultural Emmerico Nunes e Centro das Artes de Sines
A ideia de trabalhar o conceito de densidade das obras começou por surgir com a constatação de que a palavra é muito frequente nos textos de crítica de arte. O mesmo acontece com a palavra intensidade que facilmente se associa à primeira. Rapidamente se percebe que densidade pode ser sinónimo de riqueza ou de impenetrabilidade, quando não se refere mais literalmente à acumulação de elementos no espaço, por oposição ao vazio ou à rarefacção. O pensamento em torno destas variantes conduziu à percepção de que o conceito poderia ser útil no estabelecimento de um contínuo entre a matéria do pensamento e a dos corpos e objectos, neste caso, a das obras de arte.
Pés no Chão, Cabeça no Céu
Centro Cultural de Belém
Curator: Centro Cultural de Belém
19 de Março de 2004 a 6 de Maio de 2004
Galeria 1 do Centro Cultural de Belém
Exposição sobre a obra de Helena Helmeida.
Exposição Permanente do CAM
CAM/FCG
Curator: Jorge Molder
18 de Julho de 2008 a 4 de Janeiro de 2009
Centro de Arte Moderna
Exposição Permanente entre 18 de Julho de 2008 a 4 de Janeiro de 2009.
Updated on 23 january 2015

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