- 1926
- Canvas
- Oil
- Inv. 83P59
José de Almada Negreiros
Nu (Pintura para o Bristol Club) [Nude (Painting for the Bristol Club)]
This work was destined for the Bristol Club, an establishment founded in 1918 in the centre of Lisbon. It was one of the works commissioned to several artists on the occasion of the remodelling of the Club in 1926. As is justly stated in an article dedicated to this ‘manifestation of modern art’ (Contemporânea, May 1926, p. 52), this group of artists represented part of ‘the greatest artist of the new generation’. Besides Almada Negreiros, we find the architect Carlos Ramos, the sculptors Leopoldo de Almeida and Canto da Maia, and the painters Guilherme Filipe, Ruy Vaz, Meneses Ferreira, António Soares and Eduardo Viana. In the same article, Mário Ribeiro, the owner of the Bristol Club and responsible for its transformation into a true ‘House of the Artists’, is lauded as ‘more than just a practical intelligence: a true artist’.
Mário Ribeiro lent Almada’s Nude, together with twelve other paintings that decorated the club, for the II Salão de Outono (II Autumn Salon, in the National Society of the Fine Arts, Lisbon), an exhibition organized by José Pacheco, editor of the Contemporânea magazine, in November 1926. The art critic Manoel de Sousa Pinto wrote about this work in an article about the exhibition (Ilustração, 1 December 1926, p. 16):
It is some sort of […] celestial Venus, elongated and transparent, sprouted from the author’s talent […]. Destined for a woman’s dressing room [in the Bristol Club], this painting will be most adequately placed.
SAF
May 2010
Type | Value | Unit | Section |
Width | 191 | cm | |
Height | 94,5 | cm |
Type | date |
Type | signature |
Type | Acquisition |
Modernismo in Portogallo, 1910-1940 : arte e società nel tempo di Fernando Pessoa |
Firenze, Leo S. Olschki, 1997 |
Catálogo |
Cinco pintores da modernidade portuguesa: 1911-1965 |
Barcelona, Fundació Caixa Catalunya, 2004 |
Catálogo |
A arte em Portugal no século XX, 1911-1961 |
Lisboa, Bertrand, 1985 |
Monografia |
Almada |
Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, Centro de Arte Moderna, 1984 |
Catálogo de exposição |
Almada Negreiros - obra plástica |
Lisboa, Bertrand Editora, 1993 |
Monografia |
Almada Negreiros: um percurso possível |
Lisboa, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, IPPAR, 1993 |
Monografia |
Almada: A Cena do Corpo |
Lisboa, Centro Cultural de Belém, 1994 |
Catálogo de exposição |
Fotobiografias Século XX: Almada Negreiros |
Lisboa, Círculo de Leitores, 2001 |
Monografia |
Almada Negreiros: O menino de olhos de gigante |
Lisboa, Caminho, 2005 |
Monografia |
Amadeo & Almada |
Lisboa, Bertrand Editora, 1986 |
Monografia |
Todo Almada |
Lisboa, Contexto Editora, 1994 |
Catálogo |
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian/ Heimo Zobernig and the Collection of the Calouste Gulbenkian Foundation Modern Art Centre; Heimo Zobernig and the Tate Colllection/ Heimo Zobernig e a Colecção da Tate |
Lisboa/ St. Ives, 2009 |
ISBN:978-1-85437-826-2 |
Catálogo de exposição |
Inauguração do CAM |
CAM/FCG |
Curator: A definir |
20 de Julho de 1983 Lisboa, Centro de Arte Moderna/ FCG |
20 de Julho 1983. |
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian |
CAM/FCG |
Curator: Jürgen Bock |
11 de Fevereiro de 2009 a 31 de Agosto Centro de Arte Moderna |
Exposição realizada em parceria com a Tate St. Ives. Inclui obras da colecção da Tate de St. Ives, do Centro de Arte Moderna e do artista Heimo Zobernig. De 24 de Maio a 31 de Agosto de 2009 estiveram expostas apenas as obras do CAM escolhidas pelo artista. |
Modernismo in Portogallo, 1910 - 1940: arte e società nel tempo di Fernando Pessoa |
23 de Maio a 20 de Julho de 1997 Museu Mediceo, Palazzo Medici Riccardi |
Exibiu 7 obras de Amadeo. |
Almada: A Cena do Corpo |
Centro Cultural de Belém |
Curator: José de Monterroso Teixeira |
1993 a 1994 Centro Cultural de Belém, Lisboa |
II Salão dOutono |
Sociedade Nacional de Belas-Artes |
Curator: Revista Contemporânea |
1926 a 1926 Sociedade Nacional de Belas Artes, Lisboa |
Organizado pela revista Contemporânea. |