• 1961
  • Wood
  • Collage and Construction
  • Inv. PE128

Peter Blake

Love Wall

A wooden structure reminds us of a wall or a house door. On its surface, we find souvenirs of past moments: a sort of memorial-wall, as those that exist in many houses, filled with photos of loved ones, of known people or postcards from past vacations.

 

Peter Blake built it on a rectangular format, with wooden strips painted in a greyish-blue, creating two small rectangles that circumscribe a square at the centre. The outcome is a very geometric arrangement of space, which is then “contaminated” by multiple postcards (of Valentine Days, anniversaries, weddings), with images of movie stars (as Marilyn Monroe), extracted from contemporary newspapers or magazines, and further joined by letters and, repeatedly, by the number two, both displayed in a random manner. All the elements refer us to love scenes and pets, kitschy or fictional scenes, or scenes from movies, where we find the same pattern: the virile man and the pretty woman who longs for his protecting embrace. It is, thus, transmitted and/or questioned the idea of the couple as a condition of happiness.

 

In the sixties, Blake started working with wooden boards, preferring that support to the traditional canvas. In this way, he calls into question the conventional medium historically associated with art – which is to be found undergoing a transformation. Blake also questions the image of women – central in this work – whose possibilities of living were also undergoing a radical change brought on by the hippie and feminist movements (and mostly due to the introduction of the contraceptive pill).

 

The work showcases the evolution of a stereotype, but in making ambiguous the relationship being established with it: we might consider it exalted or, on the contrary, ironic and nostalgic.

 

AG

November 2011

 

 

TypeValueUnitSection
Width237cm
Depth23cm
Height125cm
TypeAcquisition
Painting & Sculpture of a Decade 54 - 64
London, Calouste Gulbenkian Foundation, 1964
Catálogo de exposição
Pop Art: 1956-1968
Milão, Silvana Editoriale, 2007
Catálogo de exposição
Densidade Relativa
Lisboa, CAM/FCG, 2005
ISBN:972-635-169-x
Monografia
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian/ Heimo Zobernig and the Collection of the Calouste Gulbenkian Foundation Modern Art Centre; Heimo Zobernig and the Tate Colllection/ Heimo Zobernig e a Colecção da Tate
Lisboa/ St. Ives, 2009
ISBN:978-1-85437-826-2
Catálogo de exposição
A Ilha do Tesouro / Treasure Island
CAMJAP/FCG
Curator: CAMJAP/FCG
7 de Fevereiro de 1997 a 4 de Maio de 1997
Todo o espaço expositivo do CAM - pisos 0, 1 e 01, e Galeria de Exposições Temporárias.
Comissários da exposição: Jorge Molder e Rui Sanches.
Metamorphosis - British Art of the Sixties: works from the collections of the British Council and the Calouste Gulbenkian Foundation
Basil & Elise Goulandris Foundation - Museum of Contemporary Art
Curator: Fleurette P. Karadontis
26 de Junho de 2005 a 25 de Setembro de 2005
Basil & Elise Goulandris Foundation - Museum of Contemporary Art
Comissários da exposição: Richard Riley, British Council, London, e Ana Vasconcelos e Melo, CAMJAP-FCG, Lisboa.
100 Obras de Arte Britânica Contemporânea
Fundação Calouste Gulbenkian
Curator: Fundação Calouste Gulbenkian

Galeria de exposições temporárias, FCG
Exposição realizada em Janeiro 1971, na Galeria de exposições temporárias, FCG.
Painting & Sculpture of a Decade 54 - 64
Fundação Calouste Gulbenkian
Curator: Fundação Calouste Gulbenkian
22 de Abril de 1964 a 28 de Junho de 1964
Tate Gallery, Londres
Exposição organizada pela Fundação Calouste Gulbenkian, na Tate Gallery, Londres.
Densidade Relativa
Leonor Nazaré
Curator: Leonor Nazaré
27 de Outubro de 2005 a 22 de Janeiro de 2006
HALL de entrada e Piso 1 no CAMJAP
12-8-2006 a 26-11-2006
Centro Cultural Emmerico Nunes e Centro das Artes de Sines
A ideia de trabalhar o conceito de densidade das obras começou por surgir com a constatação de que a palavra é muito frequente nos textos de crítica de arte. O mesmo acontece com a palavra intensidade que facilmente se associa à primeira. Rapidamente se percebe que densidade pode ser sinónimo de riqueza ou de impenetrabilidade, quando não se refere mais literalmente à acumulação de elementos no espaço, por oposição ao vazio ou à rarefacção. O pensamento em torno destas variantes conduziu à percepção de que o conceito poderia ser útil no estabelecimento de um contínuo entre a matéria do pensamento e a dos corpos e objectos, neste caso, a das obras de arte.
Pop Art: 1956-1968
Azienda Speciale Palaexpo
Curator: Walter Guadagnini
24 de Outubro de 2007 a 27 de Janeiro de 2008
Scuderie del Quirinale, Roma
Exposição sobre a Pop Art.
Peter Blake: a retrospective
Tate Liverpool
Curator: Tate Liverpool
29 de Junho de 2007 a 23 de Setembro de 2007
Tate Liverpool
Exposição retrospectiva de pintura de Peter Blake, a maior desde a exposição na Tate Gallery em 1983.A exposição vai ter itinerância, mas a nossa obra não vai ser emprestada para a itinerância, pois tem outro empréstimo.
Europop
Kunsthaus Zürich
Curator: Kunsthaus Zürich
15 de Fevereiro de 2008 a 12 de Maio de 2008
Zurique
Exposição colectiva.
Pop Art: New York, Londra, Parigi, Roma
Scuderie del Quirinale
Curator: Scuderie del Quirinale
Outubro de 2007 a Janeiro de 2008
Roma
A Scuderie del Quirinale em Roma, organizou uma exposição intitulada "Pop Art: New York, Londra, Parigi, Roma".
The Gulbenkian Foundation and British Art
Tate Britain
Curator: Tate Britain
1 e 10 de Março de 2006 a Fevereiro de 2007
Londres, Tate Britain
A exposição fez parte das comemorações dos 50 anos da Fundação Calouste Gulbenkian que começaram oficialmente a 18 de Julho de 2006.
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian
CAM/FCG
Curator: Jürgen Bock
11 de Fevereiro de 2009 a 31 de Agosto
Centro de Arte Moderna
Exposição realizada em parceria com a Tate St. Ives. Inclui obras da colecção da Tate de St. Ives, do Centro de Arte Moderna e do artista Heimo Zobernig. De 24 de Maio a 31 de Agosto de 2009 estiveram expostas apenas as obras do CAM escolhidas pelo artista.
Blast to Freeze: British Art in the Age of Extremes
Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs
Curator: Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs
24 de Fevereiro de 2003 a 2 de Maio de 2003
Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs, Toulouse
Estima-se que 35 000 visitantes tenham visitado a exposição.
Updated on 23 january 2015

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