- 1961
- Wood
- Collage and Construction
- Inv. PE128
Peter Blake
Love Wall
A wooden structure reminds us of a wall or a house door. On its surface, we find souvenirs of past moments: a sort of memorial-wall, as those that exist in many houses, filled with photos of loved ones, of known people or postcards from past vacations.
Peter Blake built it on a rectangular format, with wooden strips painted in a greyish-blue, creating two small rectangles that circumscribe a square at the centre. The outcome is a very geometric arrangement of space, which is then “contaminated” by multiple postcards (of Valentine Days, anniversaries, weddings), with images of movie stars (as Marilyn Monroe), extracted from contemporary newspapers or magazines, and further joined by letters and, repeatedly, by the number two, both displayed in a random manner. All the elements refer us to love scenes and pets, kitschy or fictional scenes, or scenes from movies, where we find the same pattern: the virile man and the pretty woman who longs for his protecting embrace. It is, thus, transmitted and/or questioned the idea of the couple as a condition of happiness.
In the sixties, Blake started working with wooden boards, preferring that support to the traditional canvas. In this way, he calls into question the conventional medium historically associated with art – which is to be found undergoing a transformation. Blake also questions the image of women – central in this work – whose possibilities of living were also undergoing a radical change brought on by the hippie and feminist movements (and mostly due to the introduction of the contraceptive pill).
The work showcases the evolution of a stereotype, but in making ambiguous the relationship being established with it: we might consider it exalted or, on the contrary, ironic and nostalgic.
AG
November 2011
Type | Value | Unit | Section |
Width | 237 | cm | |
Depth | 23 | cm | |
Height | 125 | cm |
Type | Acquisition |
Painting & Sculpture of a Decade 54 - 64 |
London, Calouste Gulbenkian Foundation, 1964 |
Catálogo de exposição |
Pop Art: 1956-1968 |
Milão, Silvana Editoriale, 2007 |
Catálogo de exposição |
Densidade Relativa |
Lisboa, CAM/FCG, 2005 |
ISBN:972-635-169-x |
Monografia |
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian/ Heimo Zobernig and the Collection of the Calouste Gulbenkian Foundation Modern Art Centre; Heimo Zobernig and the Tate Colllection/ Heimo Zobernig e a Colecção da Tate |
Lisboa/ St. Ives, 2009 |
ISBN:978-1-85437-826-2 |
Catálogo de exposição |
A Ilha do Tesouro / Treasure Island |
CAMJAP/FCG |
Curator: CAMJAP/FCG |
7 de Fevereiro de 1997 a 4 de Maio de 1997 Todo o espaço expositivo do CAM - pisos 0, 1 e 01, e Galeria de Exposições Temporárias. |
Comissários da exposição: Jorge Molder e Rui Sanches. |
Metamorphosis - British Art of the Sixties: works from the collections of the British Council and the Calouste Gulbenkian Foundation |
Basil & Elise Goulandris Foundation - Museum of Contemporary Art |
Curator: Fleurette P. Karadontis |
26 de Junho de 2005 a 25 de Setembro de 2005 Basil & Elise Goulandris Foundation - Museum of Contemporary Art |
Comissários da exposição: Richard Riley, British Council, London, e Ana Vasconcelos e Melo, CAMJAP-FCG, Lisboa. |
100 Obras de Arte Britânica Contemporânea |
Fundação Calouste Gulbenkian |
Curator: Fundação Calouste Gulbenkian |
Galeria de exposições temporárias, FCG |
Exposição realizada em Janeiro 1971, na Galeria de exposições temporárias, FCG. |
Painting & Sculpture of a Decade 54 - 64 |
Fundação Calouste Gulbenkian |
Curator: Fundação Calouste Gulbenkian |
22 de Abril de 1964 a 28 de Junho de 1964 Tate Gallery, Londres |
Exposição organizada pela Fundação Calouste Gulbenkian, na Tate Gallery, Londres. |
Densidade Relativa |
Leonor Nazaré |
Curator: Leonor Nazaré |
27 de Outubro de 2005 a 22 de Janeiro de 2006 HALL de entrada e Piso 1 no CAMJAP |
12-8-2006 a 26-11-2006 Centro Cultural Emmerico Nunes e Centro das Artes de Sines |
A ideia de trabalhar o conceito de densidade das obras começou por surgir com a constatação de que a palavra é muito frequente nos textos de crítica de arte. O mesmo acontece com a palavra intensidade que facilmente se associa à primeira. Rapidamente se percebe que densidade pode ser sinónimo de riqueza ou de impenetrabilidade, quando não se refere mais literalmente à acumulação de elementos no espaço, por oposição ao vazio ou à rarefacção. O pensamento em torno destas variantes conduziu à percepção de que o conceito poderia ser útil no estabelecimento de um contínuo entre a matéria do pensamento e a dos corpos e objectos, neste caso, a das obras de arte. |
Pop Art: 1956-1968 |
Azienda Speciale Palaexpo |
Curator: Walter Guadagnini |
24 de Outubro de 2007 a 27 de Janeiro de 2008 Scuderie del Quirinale, Roma |
Exposição sobre a Pop Art. |
Peter Blake: a retrospective |
Tate Liverpool |
Curator: Tate Liverpool |
29 de Junho de 2007 a 23 de Setembro de 2007 Tate Liverpool |
Exposição retrospectiva de pintura de Peter Blake, a maior desde a exposição na Tate Gallery em 1983.A exposição vai ter itinerância, mas a nossa obra não vai ser emprestada para a itinerância, pois tem outro empréstimo. |
Europop |
Kunsthaus Zürich |
Curator: Kunsthaus Zürich |
15 de Fevereiro de 2008 a 12 de Maio de 2008 Zurique |
Exposição colectiva. |
Pop Art: New York, Londra, Parigi, Roma |
Scuderie del Quirinale |
Curator: Scuderie del Quirinale |
Outubro de 2007 a Janeiro de 2008 Roma |
A Scuderie del Quirinale em Roma, organizou uma exposição intitulada "Pop Art: New York, Londra, Parigi, Roma". |
The Gulbenkian Foundation and British Art |
Tate Britain |
Curator: Tate Britain |
1 e 10 de Março de 2006 a Fevereiro de 2007 Londres, Tate Britain |
A exposição fez parte das comemorações dos 50 anos da Fundação Calouste Gulbenkian que começaram oficialmente a 18 de Julho de 2006. |
Heimo Zobernig e a Colecção do Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian |
CAM/FCG |
Curator: Jürgen Bock |
11 de Fevereiro de 2009 a 31 de Agosto Centro de Arte Moderna |
Exposição realizada em parceria com a Tate St. Ives. Inclui obras da colecção da Tate de St. Ives, do Centro de Arte Moderna e do artista Heimo Zobernig. De 24 de Maio a 31 de Agosto de 2009 estiveram expostas apenas as obras do CAM escolhidas pelo artista. |
Blast to Freeze: British Art in the Age of Extremes |
Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs |
Curator: Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs |
24 de Fevereiro de 2003 a 2 de Maio de 2003 Musée d'Art Contemporain Les Abattoirs, Toulouse |
Estima-se que 35 000 visitantes tenham visitado a exposição. |