Collecting: modus operandi, 1900-1950
Slider de Eventos
Data
- / Cancelado / Esgotado
Local
Sala 1 Fundação Calouste GulbenkianEm 2019, celebram-se cinquenta anos desde que o Museu Calouste Gulbenkian e a Biblioteca de Arte abriram as portas ao público. Calouste Gulbenkian era conhecido como «Senhor 5%», que procurava «only the best», mas esta conferência procura ultrapassar os meros episódios biográficos do colecionador e considerá-lo à luz de um contexto mais alargado, com comunicações que reflitam de forma inovadora sobre como operavam os colecionadores, as suas redes de conhecimentos e a relação que tinham com as suas coleções, no que diz respeito a acessibilidade e preocupações com o futuro, indo além de casos de estudo focados num único colecionador, com perspetivas mais transversais sobre o comportamento dos colecionadores e o modo como este reflete o período em que viveram. As questões do papel desempenhado pelos museus, pelos agentes e intermediários, mas também pelos mercados, serão igualmente abordadas.
Inscrição: [email protected]
Esta conferência será transmitida em direto através da página Facebook da Fundação Calouste Gulbenkian.
Programa
09:15
Boas-vindas
Penelope Curtis, Museu Calouste Gulbenkian
9:30-11:30
Painel 1: Calouste Gulbenkian: as model or anomaly?
Chair Peter Fuhring, Fondation Custodia, Paris
Keynote: Calouste Gulbenkian, an overview
Jonathan Conlin, University of Southampton
Private collections for public benefit: three Anglo-Irish case studies
Inge Reist, The Frick Collection, Nova Iorque
‘Sarcophagi were a drug on the market’: Ancient Egyptian objects between antiquarianism and modernity in the 1920s
Tom Hardwick, Houston Museum of Natural Science
Gulbenkian cast as dramatical subject; Ravadjian
Diana J. Kostyrko, Australian National University, Camberra
11:30-11:45
Pausa
12:00-13:15
Painel 2: Between scholarship and acquisition
Chair Jorge Rodrigues, Museu Calouste Gulbenkian
The modus operandi of art historians as collectors: the case of Kenneth Clark’s personal study collection
Sarah Coviello, The Warburg Institute, Londres
From connoisseurship to knowledge: collectors and art dealers as researchers
Magdalena Bialonowska, Royal Castle in Warsaw-Museum, Varsóvia
13:30-14:45
Almoço
15:00-17:00
Painel 3: Comparative profiles
Chair João Carvalho Dias, Museu Calouste Gulbenkian
Keynote: Private collections for public benefit: the American model
Inge Reist, The Frick Collection, Nova Iorque
Cook and Gulbenkian: links between two remarkable art collections
Maria João Neto, ARTIS, Universidade de Lisboa
Sir Hugh Lane (1875-1915)
Margarita Cappock, Dublin City Gallery The Hugh Lane
9:30-11:00
Painel 4: Museums and their agents
Chair Nuno Vassallo e Silva, Museu Calouste Gulbenkian
Wilhelm von Bode and the Florentine art dealer Elia Volpi: taste, strategies and works of art traded for the Berliner Museum and collectors
Patrizia Cappellini, doutoranda, Università degli Studi di Udine
‘Give me your counsel!’ The British Museum and private collectors of Renaissance art, 1900-1914
Eloise Donnelly, British Museum, Londres
Two lives in the Italian picture trade, 1917-1919: Harold Woodbury Parsons, Bernard Berenson, and the firm of Duveen’s
Eliot W. Rowlands, consultor de arte independente
11:30-11:45
Pausa
11:30-13:15
Painel 5: Markets:Diaspora and displacement
Chair Jessica Hallett, Museu Calouste Gulbenkian
Selling Byzantium. Parisian art dealers at the beginning of the twentieth century
Francesco Lovino, Center for Early Medieval Studies, Brno
The E.R.R database and the recreation of Nazi-looted Islamic art collections in Paris
Inês Fialho Brandão, Espaço Memória dos Exílios, Estoril – Câmara Municipal de Cascais
Objects in diaspora: the acquisitions of Anastácio Gonçalves during and after the 2nd World War
Ana Anjos Mântua, Casa-Museu Dr. Anastácio Gonçalves, Lisboa
13:30-14:45
Almoço
15:00-17:00
Painel 6: Patterns of collecting: analysing the language of description
Chair Ana Barata, Biblioteca de Arte, Fundação Calouste Gulbenkian
New perspectives on bibliographical repertories as a tool for research into the history of collecting: the case of Elizabeth Gardner’s ‘Bibliographical Repertory of Italian Private Collections’
Sarah Ferrari, Università degli Studi di Padova
The ORION project – Art collections and collectors in Portugal
Rosário Salema de Carvalho, ARTIS, Universidade de Lisboa
The ‘language of description’ in Parisian auction catalogues, from the 1830s through 1939, and its impact on hammer prices
Léa Saint-Raymond, doutoranda, Université Paris Nanterre
17:00
Mesa-redonda
Inge Reist, The Frick Collection; Peter Fuhring, Fondation Custodia e Léa Saint-Raymond, Université Paris Nanterre
18:00
Encerramento
Penelope Curtis